fbpx

Chiptuning op Maat

Chiptuning op Maat

Chiptuning op Maat

Wat is Chiptuning op maat?

Chiptuning op maat is het optimaliseren van een motor voor betere prestaties. Tegenwoordig heeft elke auto een computer die bekend staat als de Engine Control Unit (ECU) of motorbeheer, die de motor aanstuurt. Het motormanagement fungeert als het brein van de motor en regelt de werking ervan op basis van verschillende waarden, zoals turbodruk, gaspedaalstand en brandstofinjectiehoeveelheid. Door de software aan te passen, passen we de prestaties van de motor aan. Indien mogelijk verwijderen we ook de standaard snelheidsbegrenzer van uw auto.

Herprogrammeren van de Motor

Autofabrikanten stellen de motoren aanvankelijk in op specifieke waarden. Met behulp van technische gegevens over de motor (turbo, brandstofpomp en aandrijflijn) bepalen we nieuwe instellingen. Ons doel is om veilig het maximale potentieel te benutten. Wanneer we de motor tunen, is het verbeteren van de rijbaarheid voor ons net zo belangrijk als het verhogen van het vermogen en het koppel.

Waarom Tunen Fabrikanten Hun Auto’s Niet?

Fabrikanten leveren motoren voor verschillende modellen en positioneren ze om in hun productreeks te passen. Om kosten te besparen, gebruiken ze vaak één motorblok voor verschillende motorvermogens. Dit biedt ons kansen om te optimaliseren. Daarnaast tunen fabrikanten niet omdat ze dan opgegeven uitstoot niet zullen halen.

Tunen is een Vak

Moderne motoren zijn voorzien van geavanceerde brandstofinjectietechnieken, zoals common rail voor diesel motoren en directe injectie voor benzine motoren. Tuning vereist aanzienlijke kennis en ervaring om veiligheid en prestatieverbeteringen te waarborgen.

Optimaliseren van de Lucht/Brandstofverhouding

Bij chiptuning past ons team verschillende parameters aan in het motorsysteem. Door de luchttoevoer te vergroten en de brandstofinjectie aan te passen, levert uw motor meer vermogen. Het is van essentieel belang om een optimale lucht/brandstofverhouding te handhaven, waar we nauwlettend op letten.

Een optimale brandstofmengeling verbetert de levensduur van de motor en vermindert vervuiling. Een te rijke mengeling verhoogt het brandstofverbruik en vervuiling, terwijl een te arme mengeling kan leiden tot een hogere motortemperatuur en slechte prestaties.

Bijkomend Voordeel van Onze Chiptuning

Onze chiptuning leidt ook tot een verbeterde brandstofefficiëntie omdat de motor minder inspanning hoeft te leveren, wat brandstofverspilling vermindert. Het kan echter variëren afhankelijk van uw rijstijl. Bovendien beschikt u over meer koppel, waardoor u eerder naar hogere versnellingen kunt schakelen.

Chiptuning Methoden

Omdat niet alle motorcomputers programmeerbaar zijn, hebben we twee tuningmethoden ontwikkeld om verbeterde prestaties te bieden voor alle motoren. Beide methoden garanderen hoogwaardige tuning.

1. Programmeren van het Originele Motorsysteem (Software Chiptuning)

We lezen de software van het originele motorsysteem uit via diagnose of rechtstreeks vanaf de ECU (Bench/Boot). Vervolgens herschrijven we de software en installeren we deze opnieuw. Met deze methode kunnen we alle waarden aanpassen, zelfs die niet essentieel zijn voor chiptuning.

De OM Tuning methode(chiptuning op maat)

Een chiptuning ontwikkelen voor een nieuw type motor kan weken in beslag nemen. Het opnieuw afstellen van jouw auto duurt vervolgens minimaal 2 uur. We leggen graag in detail uit wat we doen, samen met onze missie en wat OM Tuning uniek maakt.

Fase 1: Ontwikkeling

Technisch onderzoek

Wanneer er een nieuwe motor of model uitkomt doen wij eerst technische onderzoek naar de motor en de aandrijflijn. Voor ons is het belangrijk om te weten wat de karakteristieken zijn van de turbo en het inspuitsysteem. Daarna lezen wij een motor van het desbetreffende type uit en bekijken wij hoe de beveiliging omzeild kan worden. De originele software bestuderen wij en analyseren wij volledig. Hierbij analyseren wij de kenvelden die voor ons van belang zijn. Zo weten we waar de inspuitregeling, snelheidsbegrenzing, turbodruk en koppelbegrenzing wordt bepaald. In sommige gevallen is het tunen van bepaalde (atmosferische) motoren het niet waard. Hier zijn wij altijd  eerlijk in aangezien we een goed resultaat willen verzekeren.

Testen

Zodra wij een auto met nieuwe motor ter beschikking hebben gaan we het voertuig in originele staat testen met diagnose apparatuur en een vermogensmeting op de testbank. De gevraagde waarden van de ECU vergelijken wij dan met de gegeven waarden.

Optimaliseren

Na het testen gaan we aan de slag en stellen wij de motor opnieuw af. Met diagnose apparatuur kalibreren wij onze aanpassingen, waardoor we een optimale verhouding van lucht/brandstofmengsel garanderen. Bij benzinemotoren spreken we ook wel van de ‘Lambda’ waarden. De ontwikkelde tuning is afgesteld op dagelijks gebruik en we behouden altijd een veilige marge. De motor wordt niet maximaal belast. Het gehele ontwikkelingsproces kan weken in beslag nemen.

Fase 2 : Productie 

Tuning op de testbank

De tuning software van je auto wordt ontwikkeld op een testbank voor optimale resultaten. We kunnen de motorkoeling regelen voor nauwkeurige metingen. Met diagnose apparatuur kalibreren wij de gevraagde en geleverde waarden van de turbo en het inspuitsysteem. Terwijl de ingenieurs de software optimaliseren, houden wij op de testbank de injectie, inspuithoeveelheid, brandstofmengsel, turbodruk en in- en uitlaattemperatuur nauwkeurig in de gaten.

Nadat een afspraak is gemaakt treffen wij voorbereidingen zodat je niet onnodig lang hoeft te wachten. Wanneer je auto binnen is stellen wij eerst diagnose. Hierbij controleren wij bij oudere auto’s de staat van de motor en altijd op foutcodes. Indien nodig maken wij een testrit waarin wij de motorloop onderzoeken. Vervolgens lezen wij de software uit de ECU van je auto en passen wij het op maat aan. Dit doen wij aan de hand van de door ons ontwikkelde software.

Optionele dyno-tests zijn beschikbaar. Er wordt altijd een testrit uitgevoerd om een juiste lucht/brandstofverhouding te waarborgen. Afstemmen duurt minimaal 2 uur (gemiddeld 2 – 3 uur). Individuele aanpassingen voor racedoeleinden zijn mogelijk, maar prijzen en garanties kunnen verschillen.

Chiptuning-op-maat, auto-chiptuning, auto-tuning
Chiptuning-op-maat

Passie voor tuning

Onze passie voor het vak en professionele aanpak zorgen ervoor dat u een betrouwbare en duurzame tuning krijgt. Om onze kwaliteit te waarborgen, bieden wij een softwaregarantie.

Na het optimaliseren hoeft u uw auto niet in te rijden. We geloven niet in het uitstellen van mogelijke teleurstellingen. We streven naar 100% tevredenheid. Het is natuurlijk nog steeds verstandig om uw motor op te warmen en af te laten koelen na een rit met hoge snelheid. Dat verandert niet na het optimaliseren.

Als u om welke reden dan ook niet tevreden bent met de chiptuning, kunt u altijd contact opnemen met de klantenservice van OM Tuning. We kunnen dan een afspraak maken om de tuning verder aan te passen aan uw specifieke wensen. Vraag dus vandaag nog een offerte aan en ontdek hoe uw auto nog beter kan presteren!

nl_NLDutch