Chiptuning op Maat
Chiptuning op Maat
Wat is chiptuning?
Chiptuning op maat is het afstellen van een motor voor betere prestaties. In elke auto bevindt zich tegenwoordig een computer. Deze computer stuurt de motor aan en wordt het motormanagement of de ECU (Electronic Control Unit) genoemd. Het motormanagement is het brein van de motor en regelt de motorloop aan de hand van diverse waarden, waaronder de turbodruk, de gaspedaalstand en inspuithoeveelheid. Door de software aan te passen stellen we de motor anders af. Indien mogelijk verwijderen wij standaard de snelheidsbegrenzer van je auto.
Opnieuw afstellen van de motor
De autofabrikant heeft standaard de motoren op een bepaalde waarden afgesteld. Aan de hand van technische gegevens van de motor (turbo, brandstofpomp en aandrijflijn) bepalen wij nieuwe instellingen. Wij willen op een veilige manier eruit halen wat erin zit. Wanneer wij de motor tunen dan is een verbeterde drivability bij ons net zo belangrijk als het verhogen van vermogen en koppel.
Waarom tunen fabrikanten niet?
Fabrikanten leveren motoren in diverse modellen. De motoren worden zo gepositioneerd dat ze passen in het productaanbod. Uit kostenoogpunt wordt één motorblok dan ook in diverse vermogensuitvoeringen geleverd. Hierdoor ontstaan er marges die wij benutten.
Tunen is een vak
Alle motoren zijn tegenwoordig van een geavanceerde inspuittechniek voorzien. Bij dieselmotoren wordt de laatste jaren meer gebruik gemaakt van common rail techniek met pïezo injectoren en bij benzinemotoren zien we steeds vaker een direct inspuiting. Veel kennis en ervaring is dan ook noodzakelijk voor tunen. Hierdoor weten we wat we op een veilige manier uit je auto kunnen halen.
Een optimale verhouding van het lucht/brandstofmengsel
Bij chiptuning past ons team diverse parameters in het motormanagementsysteem aan. Door iets meer lucht toe te voeren en meer brandstof in te spuiten levert je motor meer vermogen. Het is dan wel van belang dat het lucht/brandstofmengsel in een optimale verhouding blijft. Hier besteden wij dan ook ruim aandacht aan.
Een optimaal brandstofmengsel komt de levensduur ten goede en zorgt voor minder vervuiling. Een te rijk mengsel geeft een hoger verbruik en meer vervuiling. Een arm mengsel heeft een hogere motortemperatuur en het niet goed oppakken als gevolg.
Bijkomstigheid van onze chiptuning is dat je auto zuiniger rijdt doordat de motor minder toeren hoeft te maken en er geen brandstof verloren gaat. Brandstofbesparing is een bijproduct en helaas niet altijd te garanderen. Ook speelt uw rijstijl hier een grote rol in. Daarnaast beschik je over meer koppel zodat je eerder in een hogere versnelling kunt rijden.
Chiptuning methodes
Aangezien niet elk motormanagementsysteem programmeerbaar is hebben we twee tuningsmogelijkheden ontwikkeld om alle motoren van een verbeterde afstelling te voorzien. Zo halen we ook uit jouw auto het allerbeste. Beide methodes staan garant voor een tuning van topkwaliteit.
1. Programmeren van het originele motormanagement (softwarematige chiptuning)
De software van het originele motormanagementsysteem lezen wij uit via diagnose of direct op de ECU (debugging mode). Vervolgens herschrijven wij de software en plaatsen wij deze terug. Met deze methode is het voordeel dat wij alle waarden kunnen beïnvloeden. Zelfs waarden die niet essentieel zijn voor chiptuning.
De OM Tuning methode(chiptuning op maat)
Een chiptuning ontwikkelen voor een nieuw type motor kan weken in beslag nemen. Het opnieuw afstellen van jouw auto duurt vervolgens minimaal 2 uur. Graag leggen we je uit wat we precies doen om je met een tevreden gevoel de weg op te sturen. Daarnaast kan je hier meer lezen over ons. Wat onze missie is en wat er zo uniek is aan OM Tuning.
Fase 1 Ontwikkeling:
Technisch onderzoek
Wanneer er een nieuwe motor of model uitkomt doen wij eerst technische onderzoek naar de motor en de aandrijflijn. Voor ons is het belangrijk om te weten wat de karakteristieken zijn van de turbo en het inspuitsysteem. Daarna lezen wij een motor van het desbetreffende type uit en bekijken wij hoe de beveiliging omzeild kan worden. De originele software bestuderen wij en analyseren wij volledig. Hierbij analyseren wij de kenvelden die voor ons van belang zijn. Zo weten we waar de inspuitregeling, snelheidsbegrenzing, turbodruk en koppelbegrenzing wordt bepaald. In sommige gevallen is het tunen van bepaalde (atmosferische) motoren het niet waard. Hier zijn wij altijd heel eerlijk in aangezien we een goed resultaat willen verzekeren.
Testen
Zodra wij een auto met nieuwe motor ter beschikking hebben gaan we het voertuig in originele staat testen met diagnose apparatuur en een vermogensmeting op de testbank. De gevraagde waarden van de ECU vergelijken wij dan met de gegeven waarden.
Optimaliseren
Na het testen gaan we aan de slag en stellen wij de motor opnieuw af. Met diagnose apparatuur kalibreren wij onze aanpassingen, waardoor we een optimale verhouding van lucht/brandstofmengsel garanderen. Bij benzinemotoren spreken we ook wel van de ‘Lambda’ waarden. De ontwikkelde tuning is afgesteld op dagelijks gebruik en we behouden altijd een veilige marge. De motor wordt niet maximaal belast. Het gehele ontwikkelingsproces kan weken in beslag nemen.
Fase 2 ‘Productie’fase:
Tuning op de testbank
De tuning software van je auto wordt ontwikkeld op een testbank voor optimale resultaten. De koeling van de motor is voor een reeële meting variabel te regelen. Met diagnose apparatuur kalibreren wij de gevraagde en geleverde waarden van de turbo en het inspuitsysteem. Terwijl de ingenieurs de software optimaliseren, houden wij op de testbank de injectie, inspuithoeveelheid, brandstofmengsel, turbodruk en in- en uitlaattemperatuur nauwkeurig in de gaten.

Nadat een afspraak is gemaakt treffen wij voorbereidingen zodat je niet onnodig lang hoeft te wachten. Wanneer je auto binnen is stellen wij eerst diagnose. Hierbij controleren wij bij oudere auto’s de staat van de motor en altijd op foutcodes. Indien nodig maken wij een testrit waarin wij de motorloop onderzoeken. Vervolgens lezen wij de software uit de ECU van je auto en passen wij het op maat aan. Dit doen wij aan de hand van de door ons ontwikkelde programmering.
Optioneel controleren wij het vermogen op de testbank. Een testrit maken wij altijd waarbij wij kijken of de lucht/brandstofmengsel verhouding goed is afgesteld. Het tunen van je auto duurt minimaal 2 uur (gemiddeld 2 – 3 uur). Individuele aanpassingen, bijvoorbeeld voor racedoeleinden, zijn uiteraard ook mogelijk en tevens is het mogelijk het maximale uit een motor te halen. Hiervoor gelden echter andere prijzen en geven wij geen garanties.


Passie voor tuning
Passie voor het vak en een professionele aanpak zorgen ervoor dat we je een degelijke en duurzame auto tuning leveren. Om onze kwaliteit kracht bij te zetten, geven wij garantie op onze software en bieden wij een aanvullende softwaregarantie.
Na de tuning hoef je je auto niet in te rijden. Dat is een broodje aap verhaal dat sommige tuners je vertellen om eventuele teleurstelling uit te stellen. Daar houden wij niet van. Wij streven naar 100% tevredenheid. Uiteraard blijft het wel verstandig om je motor netjes warm te rijden en na een snelle rit af te laten koelen. Dat verandert na tuning niet.
Wanneer je onverhoopt niet tevreden mocht zijn over de chiptuning, kan je altijd contact opnemen met de OM Tuning klantenservice. We kunnen dan een afspraak maken om de tuning verder op je specifieke wensen aan te passen. Dus vraag vandaag nog een offerte aan en kijk wat jouw auto beter kan presteren!