fbpx

Automaat Tuning

Automaat Tuning

Tuning van DSG en S-tronic versnellingsbakken

 

Wat is DSG/S-tronic?

DSG staat voor Direct Shift Gearbox, dit type versnellingsbak heeft 2 koppelingen waardoor supersnel schakelen mogelijk is. AUDI gebruikt de naam S-tronic voor dit type bak, maar is gelijk aan DSG.

 

Waarom DSG tuning?

Het aanpassen van de versnellingsbaksoftware kan verschillende redenen hebben:

Verwijderen koppelbegrenzing. Dit kan nodig zijn in combinatie met chiptuning zodat de versnellingbak het extra koppel kan verwerken.
Rijgedrag verbeteren. Heeft u klachten over het schakelgedrag, dan kunnen we de momenten waarop de bak schakelt aanpassen, dit geldt zowel voor het op- als terugschakelen. Tevens kunnen de schakelsnelheden worden geoptimaliseerd.
Een bekend probleem is het veel te vroeg overschakelen naar een (te) hoge versnelling, hierdoor reageert de auto traag op het gas. Tevens veroorzaakt dit vervelende trillingen doordat er te laag in toeren wordt gereden. Met onze geoptimaliseerde schakeltoerentallen van het stage 2 programma is dit verleden tijd.
Bij een stage2 van een DQ400e (e-tron/GTE) wordt juist het toerental wat verlaagd zodat de auto meer op het riante koppel gaat rijden. Dit in plaats van het oncomfortabel hoge toerental bij deze auto’s in de sport/GTE modus.

Belangrijk: een DSG tuning is geen oplossing voor een mechanisch probleem of storing in de DSG versnellingsbak. Heeft u problemen met uw DSG bak? Neem dan contact met ons op voor een diagnose.

 

Mogelijkheden

Wij passen de volgende types DSG versnellingsbakken aan. De mogelijkheden zijn per type versnellingsbak, maar ook afhankelijk van model auto en bouwjaar, verschillend. Neem contact met ons op voor specifieke mogelijkheden voor uw auto.

DSG7 DQ200 (droge koppeling)
DSG6 DQ250 (natte koppeling)
DSG6 DQ250 MQB (natte koppeling)
DSG6 DQ400e (natte koppeling hybride e-tron/GTE)
DSG7 DL382 (natte koppeling) (Audi A4/A5/A6/A7)
DSG7 DQ380/381 (natte koppeling)
DSG7 DQ500 (natte koppeling)
DSG7 DL501 (natte koppeling

Per type bak zijn onderstaande mogelijkheden van toepassing.

 

DSG tuning stage1

Geschikt voor alle DSG versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard DSG software en bestaat uit:

 

Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk

Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:

DSG7 DQ200                   290Nm na aanpassing –> 350Nm
DSG6 DQ250                   350Nm na aanpassing –> 550Nm
DSG6 DQ250 MQB         380Nm na aanpassing –> 550Nm
DSG6 DQ400e                 400Nm na aanpassing –> 550Nm
DSG7 DL382                    400Nm na aanpassing –> 550Nm
DSG7 DQ380/381            450Nm na aanpassing –> 550Nm
DSG7 DQ500                   500Nm na aanpassing –> 800Nm
DSG7 DL501                    500Nm na aanpassing –> 800Nm

 

 

 

€ 250,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 349,- incl btw losstaand

 

DSG tuning stage2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types DSG. Wij hebben lange ervaring in het ontwikkelen van verbeterde software voor uw specifieke DSG versie. Deze software-aanpassing bestaat uit:

 

Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
Optimaliseren schakeltoerentallen
Aanpassen maximaal schakeltoerental
Optimaliseren schakelsnelheid
Geen kickdown in handmatige stand

 

€ 325,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 400,- incl btw losstaand

 

 

 

 

 

Tuning van ZF versnellingsbakken

 

Wat is een Tiptronic?

De Tiptronic (ZF) versnelingsbak een volautomatische versnellingsbak met een koppelomvormer. Mede door interne slip welke in de koppelomvormer plaatsvindt verlopen alle schakelmomenten met minimale trekkrachtonderbreking.

 

Waarom Tiptronic tuning?

Het aanpassen van de versnellingsbaksoftware kan verschillende redenen hebben:

  • Verwijderen koppelbegrenzing. Dit kan nodig zijn in combinatie met chiptuning zodat de versnellingbak het extra koppel kan verwerken.
  • Rijgedrag verbeteren. Heeft u klachten over het schakelgedrag, dan kunnen we de momenten waarop de bak schakelt aanpassen, dit geldt zowel voor het op- als terugschakelen. Tevens kunnen de schakelsnelheden worden geoptimaliseerd.
  • Een bekend probleem is het veel te vroeg overschakelen naar een (te) hoge versnelling, hierdoor reageert de auto traag op het gas. Tevens veroorzaakt dit vervelende trillingen doordat er te laag in toeren wordt gereden. Met onze geoptimaliseerde schakeltoerentallen van het stage 2 programma is dit verleden tijd.

 

Mogelijkheden

Wij passen de volgende types DSG versnellingsbakken aan. De mogelijkheden zijn per type verschillend. Neem contact met ons op voor specifieke mogelijkheden.

  • ZF8HP BMW
  • ZF8 AL551 Audi
  • ZF8 AL552 Audi

Per type bak zijn onderstaande mogelijkheden van toepassing.

 

ZF tuning stage1

Geschikt voor alle Tiptronic versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard versnellingsbak  software en bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing

Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:

  • ZF8HP45 BMW (4 cilinder)                                           380/440Nm*      na aanpassing –> 600Nm
  • ZF8HP70 BMW (6 cilinder)                                           700Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL551 Audi (RS6 4G /A6 4G 3.0 Bi-TDI /S8)                760Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL552 Audi S4/S5 B9                                                   550Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL552 Audi RS4/RS5 B9                                               600Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL552 Q7 55/60 TFSI-E                                                700Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL552 Q7 e-tron                                                           700Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL552 Q7 3.0 TFSI                                                        490Nm               na aanpassing –> 1000Nm
  • AL552 A4 Allroad/A6 4A /Q7 3.0 TDI (272/286pk)      660Nm               na aanpassing –> 1000Nm

€ 250,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 349,- incl btw losstaand

 

*Per versnelling kan het maximale koppel begrensd zijn op 380 of 440Nm. Met een stage1 ZF tuning wordt die gelijkgetrokken zodat alle versnellingen evenveel koppel kunnen verwerken.

 

ZF tuning stage2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types (ZF) automaat.
Deze software-aanpassing bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
  • Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid

 

€ 350,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 400,- incl btw losstaand

 

 

Tuning van een Multitronic-versnellingsbak

 

Wat is een Multitronic?

De naam multitronic staat voor de variabele automatische versnellingsbak van Audi. Deze versnellingsbak is continue variabel. Dit houdt in dat de ratio tussen de kortste en langste overbrengingsverhouding traploos geregeld kan worden, hierdoor kan de versnellingsbak de motor op een vast toerental houden tijdens het versnellen.

 

Wanneer u klachten heeft over rijgedrag van de multitronic-versnellingsbak kunnen wij hiervan de software aanpassen. Zowel voor de benzine- als dieselmotoren zijn de aanpassingen mogelijk.

 

Mogelijkheden

  • Zowel voor de D- als de S-stand het bedrijfstoerental aanpassen.
  • Maximaal toerental aanpassen.

Kosten

€ 250,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 400,- incl btw losstaand

Beschikbaarheid

Momenteel is de tuning alleen beschikbaar voor de VL381 Multitronic, deze is geplaatst in de volgende type’s:

  • Audi A4 8K
  • Audi A5 8T
  • Audi A6 4G
  • Audi A7 4G

 

nl_NLDutch