fbpx

FAQ

section-199b3f5

In principe wel, maar de winstmarges zijn zo klein op een ongeblazen motor(zonder turbo) dat wij het sterk afraden. De grootste winstmarges vallen te behalen bij motoren met een turbo, tot wel 15% vermogenswinst!

STAGE 1 — Tuning is veilig. De prestaties van de auto worden geoptimaliseerd binnen de veiligheidsmarges van de auto en er worden geen grenzen van de onderdelen overschreden. Er wordt dus rekening gehouden met de capaciteiten van de auto volgens fabrieksopgave. Je auto wordt vooraf uitgelezen om te bepalen of het verstandig is om verder te gaan. Je wordt geïnformeerd over de uitkomsten en beslist zelf over het vervolg. Veiligheid en duurzaamheid staan bij ons altijd voorop.

STAGE 2 — In Stage 2 tuning worden er naast de tuning in Stage 1, ook bepaalde veiligheidsgrenzen van de auto verlegd of genegeerd. Bijvoorbeeld het verhogen van de maximale turbodruk of het negeren van foutmeldingen. Vanzelfsprekend neemt dit risico's met zich mee en gaat dit meestal hand in hand met fysieke aanpassingen aan de auto om deze risico's op te vangen. Stage 2 tuning doen wij alleen op eigen risico.

Is dit de eerste keer dat je je auto wilt laten tunen? Probeer dan eerst Stage 1. De meeste mensen zijn hier meer dan tevreden over en hebben geen behoefte aan de risico’s in Stage 2 die het rijplezier kunnen beïnvloeden.

STAGE 3 — Bij Stage 3 tuning worden er onderdelen vervangen om de prestaties van de auto naar een nieuw niveau te tillen. Zoals een grotere turbo of andere injectoren. Wij doen niet aan Stage 3 tuning.

OM Tuning garandeert een hoogwaardige dienstverlening, wij geven 1 jaar garantie op de software. Daarnaast kun je 1 jaar lang terecht bij ons voor het uitlezen van je auto bij foutmeldingen en advies daarover. Zonder kosten.

Een vraag die wij iedere dag gesteld krijgen en begrijpelijk. Maar wanneer vervalt de Fabrieksgarantie? We zullen proberen hier enige duidelijkheid in te scheppen. De garantie zal altijd vervallen bij het chippen van een auto. De enige manier om dit te voorkomen is om een patch uit te voeren.

Op de volgende autos kunnen wij een garantie patch toepassen: Bmw, Mini, Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Cupra, Bentley, Porsche en Lamborghini.

Bij regulier onderhoud of reparatie wordt de tuning niet overschreven of ongedaan gemaakt. Het komt wel eens voor dat de fabrikant een software update uitvoert op het motor management systeem, dan wordt de tuning wel overschreven. Dit komt zelden voor, bijvoorbeeld bij terugroepacties. In dat geval tunen wij de auto eenmalig opnieuw, gratis en voor niets.

Het is niet te zien aan het motor management systeem dat de software ervan aangepast is. Ook niet bij onderhoud, reparatie of het uitlezen van foutmeldingen. Je bepaalt zelf of je de garage informeert over de tuning.

In theorie zou het brandstofverbruik gunstiger uit moeten vallen, omdat het nou eenmaal minder moeite kost om op gang te komen, maar de praktijk wijst uit dat de extra vermogen na stage 1 chiptuning maar al te graag wordt benut. Dit zal nadelig uitpakken voor je verbruik. Indien er de zelfde rijstijl als voorheen wordt aangehouden dan zal de verbruik gunstiger zijn.

Dat doen ze ook. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten hetzelfde motorblok als platform om verschillende uitvoeringen daarvan op de markt te zetten. Bijvoorbeeld een VW Golf TDI. Als je kiest voor een variant met meer vermogen (rode TDI letters), betaal je duizenden euro’s meer voor een auto die behalve het vermogen nagenoeg hetzelfde is als een goedkoper model. OM Tuning haalt het maximale uit je auto voor een fractie van de prijs die je betaalt bij de fabrikant.

Volkswagen, Audi, Seat en Skoda

– Gemiddeld duurt een stage 1 chiptuning 1 uur tot ca. 1.5 uur
– Stage 1+ en Stage 2 duren langer, omdat er dan meerdere vermogenruns worden uitgevoerd op de testbank.

– DSG Tuning neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als stage 1 chiptuning

BMW, Mercedes en Mini

Het aanpassen van de motormanagement-software op de bovengenoemde merken duurt doorgaans langer dan de gemiddelde auto, hier zal bij het maken van een afspraak op gewezen worden.

Wat is DSG/S-tronic?

DSG staat voor Direct Shift Gearbox, dit type versnellingsbak heeft 2 koppelingen waardoor supersnel schakelen mogelijk is. AUDI gebruikt de naam S-tronic voor dit type bak, maar is gelijk aan DSG.

 

Waarom DSG tuning?

Het aanpassen van de versnellingsbaksoftware kan verschillende redenen hebben:

  • Verwijderen koppelbegrenzing. Dit kan nodig zijn in combinatie met chiptuning zodat de versnellingbak het extra koppel kan verwerken.
  • Rijgedrag verbeteren. Heeft u klachten over het schakelgedrag, dan kunnen we de momenten waarop de bak schakelt aanpassen, dit geldt zowel voor het op- als terugschakelen. Tevens kunnen de schakelsnelheden worden geoptimaliseerd.
  • Een bekend probleem is het veel te vroeg overschakelen naar een (te) hoge versnelling, hierdoor reageert de auto traag op het gas. Tevens veroorzaakt dit vervelende trillingen doordat er te laag in toeren wordt gereden. Met onze geoptimaliseerde schakeltoerentallen van het stage 2 programma is dit verleden tijd.
  • Bij een stage2 van een DQ400e (e-tron/GTE) wordt juist het toerental wat verlaagd zodat de auto meer op het riante koppel gaat rijden. Dit in plaats van het oncomfortabel hoge toerental bij deze auto's in de sport/GTE modus.

Belangrijk: een DSG tuning is geen oplossing voor een mechanisch probleem of storing in de DSG versnellingsbak. Heeft u problemen met uw DSG bak? Neem dan contact met ons op voor een diagnose.

 

Mogelijkheden

Wij passen de volgende types DSG versnellingsbakken aan. De mogelijkheden zijn per type versnellingsbak, maar ook afhankelijk van model auto en bouwjaar, verschillend. Neem contact met ons op voor specifieke mogelijkheden voor uw auto.

  • DSG7 DQ200 (droge koppeling)
  • DSG6 DQ250 (natte koppeling)
  • DSG6 DQ250 MQB (natte koppeling)
  • DSG6 DQ400e (natte koppeling hybride e-tron/GTE)
  • DSG7 DL382 (natte koppeling) (Audi A4/A5/A6/A7)
  • DSG7 DQ380/381 (natte koppeling)
  • DSG7 DQ500 (natte koppeling)
  • DSG7 DL501 (natte koppeling

Per type bak zijn onderstaande mogelijkheden van toepassing.

 

DSG tuning stage1

Geschikt voor alle DSG versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard DSG software en bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk

Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:

  • DSG7 DQ200                   290Nm na aanpassing --> 350Nm
  • DSG6 DQ250                   350Nm na aanpassing --> 550Nm
  • DSG6 DQ250 MQB         380Nm na aanpassing --> 550Nm
  • DSG6 DQ400e                 400Nm na aanpassing --> 550Nm
  • DSG7 DL382                    400Nm na aanpassing --> 550Nm
  • DSG7 DQ380/381            450Nm na aanpassing --> 550Nm
  • DSG7 DQ500                   500Nm na aanpassing --> 800Nm
  • DSG7 DL501                    500Nm na aanpassing --> 800Nm

 

 

€ 250,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 400,- incl btw losstaand

Wat is een Tiptronic?

De Tiptronic (ZF) versnelingsbak een volautomatische versnellingsbak met een koppelomvormer. Mede door interne slip welke in de koppelomvormer plaatsvindt verlopen alle schakelmomenten met minimale trekkrachtonderbreking.

 

Waarom Tiptronic tuning?

Het aanpassen van de versnellingsbaksoftware kan verschillende redenen hebben:

  • Verwijderen koppelbegrenzing. Dit kan nodig zijn in combinatie met chiptuning zodat de versnellingbak het extra koppel kan verwerken.
  • Rijgedrag verbeteren. Heeft u klachten over het schakelgedrag, dan kunnen we de momenten waarop de bak schakelt aanpassen, dit geldt zowel voor het op- als terugschakelen. Tevens kunnen de schakelsnelheden worden geoptimaliseerd.
  • Een bekend probleem is het veel te vroeg overschakelen naar een (te) hoge versnelling, hierdoor reageert de auto traag op het gas. Tevens veroorzaakt dit vervelende trillingen doordat er te laag in toeren wordt gereden. Met onze geoptimaliseerde schakeltoerentallen van het stage 2 programma is dit verleden tijd.

 

Mogelijkheden

Wij passen de volgende types DSG versnellingsbakken aan. De mogelijkheden zijn per type verschillend. Neem contact met ons op voor specifieke mogelijkheden.

  • ZF8HP BMW
  • ZF8 AL551 Audi
  • ZF8 AL552 Audi

Per type bak zijn onderstaande mogelijkheden van toepassing.

 

ZF tuning stage1

Geschikt voor alle Tiptronic versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard versnellingsbak  software en bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing

Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:

  • ZF8HP45 BMW (4 cilinder)                                           380/440Nm*      na aanpassing --> 600Nm
  • ZF8HP70 BMW (6 cilinder)                                           700Nm               na aanpassing --> 1000Nm
  • AL551 Audi (RS6 4G /A6 4G 3.0 Bi-TDI /S8)                760Nm               na aanpassing --> 1000Nm
  • AL552 Audi S4/S5 B9                                                   550Nm               na aanpassing --> 1000Nm
  • AL552 Audi RS4/RS5 B9                                               600Nm               na aanpassing --> 1000Nm
  • AL552 Q7 55/60 TFSI-E                                                700Nm               na aanpassing --> 1000Nm
  • AL552 Q7 3.0 TFSI                                                        490Nm               na aanpassing --> 1000Nm
  • AL552 A4 Allroad/A6 4A /Q7 3.0 TDI (272/286pk)      660Nm               na aanpassing --> 1000Nm

€ 250 ,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 400 ,- incl btw losstaand

 

*Per versnelling kan het maximale koppel begrensd zijn op 380 of 440Nm. Met een stage1 ZF tuning wordt die gelijkgetrokken zodat alle versnellingen evenveel koppel kunnen verwerken.

 

ZF tuning stage2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types (ZF) automaat.
Deze software-aanpassing bestaat uit:

 

  • Verhogen koppelbegrenzing
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
  • Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid

 

€ 350,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 499,- incl btw losstaand

Wat is een Multitronic?

De naam multitronic staat voor de variabele automatische versnellingsbak van Audi. Deze versnellingsbak is continue variabel. Dit houdt in dat de ratio tussen de kortste en langste overbrengingsverhouding traploos geregeld kan worden, hierdoor kan de versnellingsbak de motor op een vast toerental houden tijdens het versnellen.

 

Wanneer u klachten heeft over rijgedrag van de multitronic-versnellingsbak kunnen wij hiervan de software aanpassen. Zowel voor de benzine- als dieselmotoren zijn de aanpassingen mogelijk.

 

Mogelijkheden

  • Zowel voor de D- als de S-stand het bedrijfstoerental aanpassen.
  • Maximaal toerental aanpassen.

Kosten

€ 199,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 350,- incl btw losstaand

Beschikbaarheid

Momenteel is de tuning alleen beschikbaar voor de VL381 Multitronic, deze is geplaatst in de volgende type's:

  • Audi A4 8K
  • Audi A5 8T
  • Audi A6 4G
  • Audi A7 4G

 

Om een duidelijker beeld te schetsen met betrekking tot de upgrades hebben wij deze voor u in verschillende stages ingedeeld. Hieronder volgen een aantal mogelijke opties waar uit u kunt kiezen.

Stage 1:
Aanpassen en dus optimaliseren van de software door middel van een reeds eerder door ons ontwikkeld en getest bestand. Dit is uiterst betrouwbaar omdat er dus inmiddels voertuigen op dit softwarebestand rond rijden. De auto word alvorens we deze voorzien van de upgrade gecontroleerd op meerdere factoren waarbij we met de auto zowel voor als na tuning de openbare weg op moeten. Dit met name voor een goede diagnose vast te kunnen stellen specifiek voor de auto. Houd rekening met dat een gemiddelde doorlooptijd van 2 tot 3 uur.

Stage 1+:
Aanpassen en dus optimaliseren van de software met vermogensmetingen. Deze stage (1+) is tevens hetzelfde als de eerder genoemde stage (1) alleen meten wij hierbij de auto tussentijds ook op onze SportDyno 2WD testbank. Hierdoor krijgt u na een bezoek aan ons wel het bijbehorende rapport mee naar huis. Daarop kunt u zien wat exact de resultaten na tuning zijn. De voordelen van deze stage zijn dat we exact weten wat de auto behaald qua vermogen zowel voor als na tuning. Indien nodig passen wij tussentijds de software ook nog aan om zo een optimaal resultaat te behalen. Houd rekening met een doorlooptijd van 4 uur.

Stage 2:
Aanpassen en dus optimaliseren van de software maar dan in combinatie met modificaties van zowel inlaat en uitlaat. Stage 2 is voor de mensen waarbij het net even iets meer mag zijn. We zullen hiervoor een aantal elementen aan moeten passen om het rendement van de motor te kunnen verhogen. In de meeste gevallen gaat het hierbij om het aanpassen van het uitlaatsysteem (d.m.v. sportkatalysator of decatted = geen katalysator) en lucht-inlaat. Vanuit de fabrikant zijn de originele lucht-inlaat systemen niet alleen ontwikkeld de lucht te zuiveren maar dienen deze ook het motorgeluid te dempen. Juist door deze demping ontstaat een beperking qua luchtvolume. Door montage van een sport luchtfilter of aangepast “air-intake systeem’’ kan er meer lucht aangezogen worden waardoor we hogere vermogenswinsten zullen behalen. De beperking in het uitlaattraject kan opgelost worden door te kiezen voor een andere downpipe met sportkatalysator of zelfs zonder katalysator. Laatst genoemde is overigens alleen voor circuitgebruik toepasbaar en niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Niet alleen het motorvermogen zal hierdoor verbeteren, ook het geluid zal vele malen luider zijn dan met het originele uitlaatsysteem/downpipes. U dient na een stage 2 upgrade wel rekening te houden dat u voortaan een hoger octaangehalte zal moeten tanken i.p.v. octaan/euro 95. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Shell V-power (98) of BP Ultimate benzine (98).

Het kan voorkomen dat bij toepassing van stage 2 er ook nog andere componenten vervangen dienen te worden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een versterkte koppeling omdat deze in sommige gevallen het koppel (nm) niet meer aan kan. Houd rekening met het feit dat dit circa 1 tot 2 werkdagen in beslag neemt.

*stage 2 upgrades zijn op aanvraag en niet voor alle merken beschikbaar.

Stage 3:
Om helemaal tot het uiterste te gaan hebben wij een stage 3 upgrade. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld het plaatsen van een grotere turbocharger, plaatsen van sportnokkenassen of vergroten van de cilinderinhoud. Wij hebben de stage 3 upgrade tevens maar voor een beperkt aantal merken/modellen beschikbaar. U dient dit op aanvraag te doen. Houd er wel rekening mee dat de betrouwbaarheidsfactor kleiner word naarmate de stages oplopen!

nl_NLDutch